Zoégas – låt din smak visa vägen

I december 2020 prydde Zoégas stilrena kaffekampanj Låt din smak visa vägen spårvagnar i Göteborg. En cityintensiv kampanj med storytelling-upplägg rullade över hela spårvagnsnätet och totalt exponerades kampanjen för ca 80% av Göteborgs befolkning. Sista veckan genomfördes en mätning av kampanjen, här nedanför kan du läsa om vilka resultat kampanjen gav.

Kampanjupplägg:

Zoégas valde i den här kampanjen att marknadsföra sina populära mörkrostade kaffesorter. Kampanjspråket var lätt och lekfullt där målet var att återigen skapa en ”buzz” kring deras mörkrostade kaffesorter och öka försäljning i butik.

XL Impact, ytan som användes under kampanjen, består av 8 skyltar i följd på spårvagnens yttersida och låter annonsören jobba kreativt med storytelling.  Det är en cityintensiv kampanj som sträcker sig över hela spårvagnsnätet i Göteborg och består av 160 skyltar fördelat på 20 spårvagnsekipage.

Resultat:

Undersökningen visade att 24 % av de som bor i Göteborg hade sett Zoegas kampanj under kampanjperioden. Om vi jämför observationsnivån med den genomsnittliga kampanjen på Wallstreets ytor motsvarar det visserligen ett litet tapp. Dock är kampanjen och mätningen genomförd under Corona-pandemin vilket visar på att även om folk jobbar hemma och bör undvika områden med mycket människor har kampanjerna fortfarande bra synlighet och når ut till en stor mängd människor.

För att gräva lite djupare kring vad människor tycker om kampanjen så angav 50 % av de som sett annonsen att den gav en positiv bild av Zoégas samt att den var lätt att förstå. 28 % angav också att de troligen kommer köpa Zoégas kaffe efter att ha sett kampanjen på spårvagnen. Det tillsammans med att 8% skulle söka mer information efter att ha sett kampanjen gör att actionindex är 155 i jämförelse med den genomsnittliga kampanjen. Det innebär att 55 % fler än vid än genomsnittlig kampanj kommer att agera efter att ha sett Zoégas kaffe-kampanj på spårvagnarna. En fantastisk siffra och ett högt actionindex är något som vi återser i fler mätningar som gjorts under Coronapandemin.

Hur gjordes mätningen?

Undersökningen genomfördes i samarbete med Demoskop, ett analysföretag med fokus på kommunikation och dess effekter. Demoskop är en av marknadens starkaste aktörer när det gäller förståelse för och utvärdering av nya mediers potential som annonsbärare. Företaget finns i Göteborg och Stockholm men arbetar i hela landet. Bland kunderna finns medieföretag, varumärkesägare och annonsörer. Oberoende och neutralitet är ledord i de analyser som utförs.

Den specifika undersökningen av Zoégas kampanj på spårvagnarna är genomförd med hjälp av webbenkäter till medlemmar i en riksrepresentativ internetpanel. Målgruppen för undersökningen är boende i Göteborg som är mellan 16 och 79 år. Totalt samlades 461 svar in av målgruppen.

Kampanjupplägg:

Period: v.51-53 2020 (3 veckor)

Var: Göteborg

Bruttoinvestering: 315 000 kr

Boka e-möte

Boka e-möte







    Skicka offertförfrågan