Lex Femme – kärlek ska inte göra ont

Lex Femme är en ideell organisation som hjälper alla våldsutsatta flickor och kvinnor men främst av utländsk härkomst. Syftet är att stötta flickor och kvinnor som utsätts för våld i hemmet, såväl fysiskt som psykiskt, ekonomiskt, sexuellt, digitalt och hedersrelaterat våld och förtryck. Verksamheten bygger främst på chatt och en telefonjour dit kvinnor som blir utsatta för våld kan ringa för att söka stöd och juridisk rådgivning. I dagsläget bemannas den av såväl jurist som ideella jourkvinnor som har möjlighet att hjälpa till på 40 olika språk.

I mars 2021 lanserade de sin kampanj #kärlekskaintegöraont på bussbaksidor i Göteborg och sociala medier. En kampanj med syfte att uppmärksamma det våld som kvinnor utsätts för, och som tyvärr ökat under pandemin. Då räckvidd och geografisk spridning i Göteborg var viktig valde Lex Femme att satsa på utomhusreklam och att återigen samarbeta med oss på Wallstreet Media som har över 20 års erfarenhet med att hjälpa allt från mindre lokala organisationer till stora globala varumärken.

”Genom att synas med #kärlekskaintegöraont på bussarna kunde vi nå ut till en bred målgrupp. Våld mot kvinnor finns överallt, i alla samhällsklasser och i alla områden. Därför är buss och spårvagn ett bra medel för oss att synas på, för förr eller senare så kommer i princip alla i kontakt med bussar och spårvagn, oavsett vart man bor. Då ska man kunna se annonsen och veta att det finns hjälp att få” säger Lejla Smajlovic verksamhetschef på Lex Femme.  

Organisationen har funnits i Göteborg sedan 2004. Under hösten 2019 klev de ur riksorganisationen. Sedan dess går föreningen under namnet Lex Femme som betyder just kvinnoregeln. I samband med det uppstod ett ytterligare behov av synlighet, för att visa aktörer att de är en organisation som långsiktigt jobbar med våldsproblematiken och som har gjort det under en längre period. Dessutom kvarstår självklart arbetet med att nå ut med budskapet att det finns hjälp att få om du som tjej är utsatt för våld.

För att ha möjlighet att nå än fler med sitt budskap kompletterade Lex Femme sin busskampanj #kärlekskaintegöraont med invändiga skyltar på spårvagnarna. På flertalet olika språk informerade Lex Femme om hur du som våldsutsatt kvinna kommer i kontakt med dem, och att det finns hjälp att få. Ett informativt komplement till bussreklamen som främst syftade till att få folk att få upp ögonen för organisationen och dess arbete.

”Sedan vi lanserade kampanjen #kärlekskaintegöraont på bussarna har hemsidebesöken ökat med 50 %. Samtidigt har vi också sett en ökning av antalet följare och besökare på våra sociala medier såsom Instagram och Facebook. Med kampanjen har vi också varit aktiva på vårt Instagram-konto kring #kärlekskaintegöraont, vilket gör det lite svårt att avgöra den exakta kopplingen till just buss- och spårvagnsreklamen. Men vi tror att den stora ökningen i antalet besökare på hemsidan kommer främst från buss- och spårvagnsreklamen” säger Lejla.

Mäns våld mot kvinnor är ett samhällsproblem idag. Under 2019 genomförde Lex Femme cirka 3000 stödinsatser. Under 2020 ökade antalet stödinsatser med hela 47 %, vilket tydligt visar att kommunikationen och stödet måste fortsätta.

”Det är svårt att säga vad det beror på, är det till största del pandemin som är orsaken? Eller har vi lyckats nå ut med vårt budskap bättre så fler tjejer har möjlighet att kontakta oss? Jag är inte säker, men tror säkert det rör sig om en kombination av båda faktorerna” säger Lejla Smajlovic verksamhetschef på Lexfemme.

Är du ung tjej eller kvinna som blir utsatt för våld i nära relationer och behöver rådgivning? Kontakta Lex Femme på 020–220055 eller chatta med jourkvinnor på lexfemme.se. Alla får vara anonyma, det är gratis och kommer inte synas på din telefonräkning. Det går även bra att ringa om du har en vän eller granne som du misstänker blir utsatt för våld.

Kampanjupplägg:

Period: v.10-13 (4 veckor)

Var: Göteborg

Bruttoinvestering: 110 000 kr

Boka e-möte

Boka e-möte







    Skicka offertförfrågan