Ätbart vill minska matsvinnet – tog hjälp av bussreklam för att sprida sitt budskap

Ätbart är en ideell förening som startades i Skövde hösten 2019. Deras huvudfokus är att minska matsvinnet, vilket de bland annat gör genom att ta hand om matsvinnet från butiker och restauranger och ge ut matkassar till familjer som har det tufft ekonomiskt.

”Jag tror att bilden med vår reklam på bussen fortfarande är vår absolut mest likeade bild på Instagram” – Mickaël Gayet.

Ätbart tog kontakt med oss på Wallstreet Media under hösten 2020. De stod inför 2 utmaningar, dels att sprida kunskap och få ut vetskapen om hur stort matsvinnet är till allmänheten, dels att de behövde ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta jobba aktivt med att minska matsvinnet.

”Varje år slängs miljoner ton mat i Sverige, det vill vi ändra på. Det är inte många som vet, men upp till 75 % av allt matsvinn sker i hemmet”, säger Mickaël Gayet, ordförande på Ätbart.

För att ha möjlighet att nå ut med sitt budskap stort och brett till allmänheten kontaktade Ätbart bland annat oss på Wallstreet Media och vi tog snabbt fram ett upplägg med 2 Superback Light i Skövde. Ätbart brinner för att lyfta problematiken kring matsvinnet och ville med sin marknadsföring visa upp att det finns ett problem och att vi alla tillsammans behöver jobba för att matsvinnet ska minskas.

”Jag blev lite förvånad över att ni ville och kunde samarbeta med oss. Jag hade en bild av att det endast var riktigt stora jättar till företag som gjorde bussreklam. Och just därför var det väldigt roligt att se att det funkar för alla, både stort och litet” säger Mickaël.

Kampanjidén och budskapet var enkel – Tillsammans mot matsvinnet. En varumärkesstärkande kampanj med syftet att visa att Ätbart finns och att de gör gott.

Vårt syfte med kampanjen var att säga och visa:

”Kolla Skövde vi är en del av stan. Tillsammans mot matsvinnet var vår första och största kampanj hittills med målet att nå ut till så många som möjligt lokalt i Skövde. Kampanjen bestod av en kombination av såväl digital marknadsföring som sociala medier och Google Ads till rollups i matbutiker och annonsering på lokalbussarna” fortsätter han.

Och kampanjen blev succé! Den skapade ett momentum för organisationen och gjorde Ätbart betydligt mer igenkända än tidigare.

”Det var så kul. Mailboxen bara svämmade över under den här perioden. Alla vi mötte sa ”Jag såg er på bussen!!”. Under de första veckorna inkom mellan 25–50 mail relaterade till kampanjen. Allt från ”Åh vad kul jag vill bidra med en donation” till människor som anmälde sig som volontärer” avslutar Mickaël Gayet, ordförande på Ätbart.

Kampanjupplägg:

Period: v.41-48 2020 (8 veckor)

Var: Skövde

Bruttoinvestering: 44 000 kr

Boka e-möte

Boka e-möte







    Skicka offertförfrågan