5 sätt du själv kan mäta resultatet av din utomhuskampanj

Ibland får vi höra att anledningen till att man väljer bort utomhusreklam som en del av sin mediemix är att det inte går eller är svårt att mäta resultatet. Därför har vi tagit fram idéer på olika sätt att följa upp sina utomhuskampanjer. Samtliga av våra förslag nedan är saker som ni själva enkelt kan följa upp. Som alltid erbjuder vi också kampanjmätningar gjorda av Demoskop om ni hellre vill använda det.

  1. Sätt upp en landningssida specifikt för din utomhuskampanj
    För att det ska gå att härleda effekten av antalet besökare krävs det att du promotar landningssidan endast på dina utomhusannonser
  2. Använd en speciell rabattkod för utomhuskampanjen
    Till exempel ”Få 20 % rabatt på produkt x när du använder koden bussreklam hos wallstreetmedia.se”. När kampanjen sedan är klar ser du hur många som använt just den rabattkoden och därmed har sett och agerat på din utomhuskampanj.
  3. Lansera en tävling med din utomhuskampanj där du uppmanar folk att dela sina bidrag på sociala medier och använda en specifik hashtag
    Även med denna metod kan du följa hur många som agerat på din utomhuskampanj. Desto bättre pris man kan vinna desto fler kommer vilja delta.
  4. Genomför en undersökning (muntlig eller digital) och fråga kunderna hur de hittade din hemsida eller butik
  5. Mät antalet besök på hemsidan innan, under och efter kampanjen

Vill du ha hjälp med att sätta upp det bästa mätvärdet för just din kampanj? Kontakta vår marknadskoordinator Amanda på amanda.werner@wallstreetmedia.se eller 0761–255144 så hjälper hon dig.

Boka e-möte







    Skicka offertförfrågan