Out of home-inspiration

Out of home-inspiration

På Wallstreet håller vi alltid ett öga öppet för vad som händer inom out of home runtom i världen. Vi gillar att inspireras av kreativa lösningar. Spana gärna in dessa kampanjer som vi fastnat lite extra för den senaste tiden.

Samsung safety truck
Du vet känslan när man ligger bakom en lastbil på vägen och vill, men inte riktigt vågar köra om eftersom sikten är dålig? I Argentina är dödligheten i sådana bilolyckor otroligt hög. Samsung såg en chans att göra någonting åt detta och tog fram ett riktigt smart tekniskt system för sina lastbilar, nämligen The Safety truck. Tack vare en trådlös kamera på framsidan av lastbilen och fyra bildskärmar på baksidan får bilarna bakom lastbilarna bättre sikt på vägen framför. På så sätt kan de göra en säkrare omkörning. Spana in en film på det hela här.

Den joddlande mannen
En joddlande man på en digital skärm på centralstationen i Zurich. Ja, precis så gjorde man för att gynna turismen i den lantliga regionen Graübunden i Schweiz. En joddlande man kommunicerade i realtid med överraskade resenärer på stationen. Han erbjöd dem även gratis tågbiljetter för en spontan semester i en idyllisk bergsby. Detta med en uppmaning om att ”tåget går om tjugo minuter”. Biljetterna skrevs ut i en anslutande automat så att resenärerna verkligen fick dem. Den joddlande mannen gick så helhjärtat in att han till och med ringde till en elevs skola för att säga att han inte skulle dyka upp den dagen, eftersom han skulle på semester. Ett smart sätt att använda media på ett minst sagt levande sätt. Se kampanjen här.

Healing tool
Det allra vanligaste syftet med billboards är att man vill att de ska sticka ut och vara så synliga för målgruppen som möjligt. Eller så kan man göra som konstnären Brian Kane i sitt projekt ”Healing Tool”, nämligen tvärtom – få skärmarna att flyta ihop med miljön så mycket som möjligt. Två digitala skärmar i Massachusetts visade en serie bilder från de specifika platserna där skärmarna satt. Den saknade bakgrunden ersattes på skärmen för att skapa ett magiskt dimensionellt fönster. Syftet med projektet var att ge pendlare en härlig upplevelse och skapa en frizon från marknadsföring. Vi älskar ju marknadsföring, men kan ändå inte förneka att det här projektet är väldigt snyggt.